Arkiver

Gladsaxe Gymnasium

Gladsaxe Gymnasium blev opført i 1956 af arkitekterne Eva og Nils Koppel som en del af en større konkurrence for et kulturcenter i Buddinge by. Anlægget er kategoriseret som bevaringsværdigt.

Under den aktuelle rammeaftale med Gymnasiefælleskabet har Rønnow Arkitekter udført en helhedsplan for ud- og indvendig totalistandsættelse af det bevaringsværdige anlæg. Flere etaper af projektet er udført, mens andre er under projektering, udbud eller udførelse.

I 2016 blev der gennemført en større ombygning af drengeidrætssalen, hvor faciliteterne fik en generel opgradering og salens kvadratmetre blev optimeret. Senere på året blev arbejder på pigeidrætssale igangsat. I udgangen af 2016 var gymnasiets bygninger fuldt istandsat og moderniseret.

Fotografier: Rønnow Arkitekter og Kirstine Mengel

 

 

Augustenborg Slot

Som led i regeringens plan for flytning af statslige arbejdspladser, skal Augustenborg slot på Als fremover huse ca. 300 arbejdspladser for Natur Erhvervstyrelsen. Visionen er at skabe inspirerende og tidssvarende rammer i slottets fredede hovebygning. Augustenborg Slot er bygget i anden halvdel af 1700-tallet, men bærer indvendigt præg af store ombygninger som følge af skiftende funktioner. Senest har slottet i mere end 80 år fungeret som psykiatrisk hospital.

Rønnow Arkitekter har i samarbejde med Hoffmann A/S og Rambøll A/S udarbejdet et forslag til ombygning af slottet, som led i en totalentreprisekonkurrence. Hovedfokus i opgaven har været balancegangen mellem hensyntagen til slottets bærende fredningsværdier og samtidig at skabe attraktive og tidssvarende fysiske rammer, forankret i en holistisk bæredygtig tilgang, for de nye brugere. Vi vandt desværre ikke opgaven.

Ombygningerne omfatter i hovedtræk etablering af tekøkken, printrum, garderober, teknikrum og nye toiletfaciliteter. Her anvendes gedigne materialer, der i et æstetisk og stilrent formsprog understøtter den moderne arbejdsplads og slottets eksisterende arkitektoniske kvaliteter. Der er lagt vægt på enkle, moderne og funktionelle planløsninger, der sikrer optimale sammenhænge i mødet med de eksisterende strukturer. Tilbuddet tilgodeser således både den nye funktion og de iboende kvaliteter og rumlige hierarkier, som Augustenborg rummer. Det fredede bygningsanlæg fremtidssikres i forslaget på en måde, hvor fortid og nutid mødes på en værdiskabende og respektfuld måde.

Herlev Gymnasium

Herlev Gymnasium og HF er opført i 1974 som Herlev Statsskole. Skolen tæller i dag ca. 800 elever og er beliggende tæt på Herlev Stadion og det grønne område Sømosen.

Rønnow Arkitekter har rådgivet gymnasiet i udarbejdelsen af et nyt indretningskoncept i forbindelse med etablering af nye Learning LABs.

Som et led i at gentænke det nuværende bibliotek og tilhørende studiearbejdspladser har vi foreslået 3 nye rumlige koncepter for indretningen, med etableringen af hhv. et Innovation LAB, et Communication LAB & et Book LAB. Rent konceptuelt har projektet søgt at udfordre den eksisterende vanetænkning omkring indretningen på gymnasiet. Målet var at skabe rumligt differentierede laboratorier for læring, der understøtter forskellige læringssituationer og forskellige sociale konstellationer. Learning LABs anerkender individuelle forskelligheder og skaber plads til, at den enkelte studerende kan finde lige netop den arbejdsplads, der passer til arbejdsopgaven, temperamentet og humøret den dag.

Øregård Gymnasium

Det traditionsrige Øregård Gymnasium har siden 1924 haft hjemme på Gersonsvej i Gentofte. Den nyklassicistiske hovedbygning er opført som aulaskole, tegnet af arkitekterne G.B. Hagen og Edvard Thomsen. Anlægget er siden suppleret med en rektorbolig (nu billedkunsthus), idrætsbygninger opført i 1971 af Bornebusch samt musikhus i skolegården, opført i starten af 00’erne af Nøhr & Sigsgaard.

Rønnow Arkitekter har forestået opførelsen af to nybyggerier til det delvist fredede og bevaringsværdige anlæg; et nyt biblioteks- & videnshus og en ny undervisningsbygning, Innovationshuset. Herudover har vi forestået restaurering og respektfuld ombygning af hovedbygningen og rektorboligen med etablering af nye, fleksible undervisnings- og opholdslokaler, samt ombygget idrætsfaciliteterne i Bornebusch’ bevaringsværdige gymnastiksalsbygninger.

INNOVATIONSHUS
Det nye innovationshus, der indeholder auditorium, undervisningsrum og elevarbejdspladser og er indviet i efteråret 2014. Den L-formede bygning åbner sig op mod et nyt udeareal som giver rum for ophold, pause og aktivitet, og sammen med gymnasiets øvrige bygninger danner et samlet campusmiljø. Bygningen med det moderne formsprog kompletterer det varierede anlæg på dynamisk vis og harmonerer med sine glaspartier, grå betonfacader med marmortilslag godt med den nærliggende, fredede hovedbygning, bl.a. via de specialdesignede facadeelementer, der i farvetonen tager udgangspunkt i hovedbygningens gråpudsede murværk.

VIDENSHUS & BIBLIOTEK
Tegnestuen har udført en større ombygning og totalistandsættelse af Øregård Gymnasiums bevaringsværdige idrætsbygninger samt en tilbygning med nyt bibliotek & videnshus. De bevaringsværdige idrætsbygninger er opført i 1971 i tegl, beton og træ, tegnet af Gehrdt Bornebusch.

Istandsættelsen af idrætsbygningerne omfattede bl.a. opgradering af omklædnings- og badefaciliteter, nye fitnessrum, styrketræningsfaciliteter og dansesal. Ventilationsanlæg og udtjente installationer blev udskiftet og bygningerne blev sikret brandmæssigt med nyt ABA-anlæg. Endvidere blev der udført en omfattende PCB- og asbestsanering.

Ved gavlen af idrætsbygningerne har tegnestuen opført en ny tilbygning, indeholdende gymnasiets omfattende biblioteksfunktion og studiecenter for eleverne. Det nye videnshus er integreret med skolens idrætslokaler, hvor eleverne kan boltre sig, mens kammeraterne ser på gennem glaspartier i videnshusets vægge. Bygningens foranderlige og transparente facade går i dialog med de eksisterende bygninger og skaber samtidig en spændende overgang mellem det liv, der udspiller sig inde i bygningen, og omgivelserne udenfor.

OPLYST UNDERGRUND
Tegnestuen har forestået ombygning og revitalisering af den krypten på gymnasiet, beliggende under den glasoverdækkede aula i den fredede, nyklassicistiske hovedbygning.

Projektet har fokuseret på at omdanne de mørke uharmoniske lokaler i krypten med en klarere rumlig organisering for etablering af nye, alternative læringsmiljøer for skolens elever.

De forskellige zoner er indrettet med bl.a. dialogrum, refleksionshuler, spise- og udstillingsområde samt brainstormceller mv. Alt sammen organiseret omkring en central akse med gallerigang samt et større torv til brug for teater, fremlæggelser, ophold i frikvarterer etc.

OMBYGNING AF UNDERVISNINGSLOKALER OG STUDIEFACILITETER
For Universitets- & Bygningsstyrelsen, UBST, har vi udført ombygningsarbejder på anlægget, herunder ombygning og restaurering af den fredede hovedbygning fra 1923 og den bevaringsværdige tidl. rektorbolig med etablering af nye, fleksible undervisningslokaler.

De nye undervisnings- og faglokaler er udført med respekt for den oprindelige arkitektur og rumdisponering samtidig med at de tilgodeser gymnasiets ændrede behov og mangeartede undervisningsformer. Bl.a. er der udført nye, mobile vægge, der skaber mulighed for større variation i den daglige brug af lokalerne. Endvidere er indeklima og miljø vægtet højt, således at der bl.a. er etableret et nyt effektivt, mekanisk ventilationsanlæg og gamle utidssvarende installationer er udskiftet med nye energibesparende tiltag.

Fotografier: Rønnow Arkitekter og Kirstine Mengel

University College Sjælland

University College Sjælland, UCSJ, er en professionshøjskole, som tilbyder uddannelse indenfor pædagog– og socialfaglige, sundhedsfaglige og lærerfaglige områder. UCSJ har afdelinger i Sorø, Roskilde, Slagelse, Næstved, Vordingborg og Nykøbing Falster.

Rønnow Arkitekter forestår udførelsen af periodiske 10-års vedligeholdsplaner samt løbende rådgivning vedr. vedligeholds- og istandsættelsesarbejder samt ombygnings- og revitaliseringsprojekter på bygningsanlæggene tilhørende UCSJ. I perioden har vi bl.a. på Campus Næstved forestået etablering af nyt produktionskøkken og nyindretning af kantineområde med nye elevarbejdspladser. Der er endvidere udført ombygning og nyindretning af eksisterende kontorer for etablering af nyt studieservicecenter med fælles receptionsområde samt et tværfagligt ”sundheds-lab”.  I Nykøbing har vi udført ombygning og nyindretning af bibliotek samt undervisnings- og gruppearbejdslokaler og i Sorø er der ad flere omgange gennemført ombygninger af bl.a. bibliotek, auditorium, kontor- og undervisningslokaler samt møde- og toiletfaciliteter.

Se mere om de enkelte ejendomme under Projekter.