Da hovedbygningen i Brorfelde Observatorium fra 1956 skulle restaureres, satte Rønnow Arkitekter alle sejl ind på at trække bygningens karakter frem og få de gamle 50’er-farver frem igen. Projektet formidler og bevarer Kaj Gottlobs (1887-1976) originale særegne farvesætning, som på hans tid har været innovativ og dristig. Rønnow Arkitekter blev med projektet udvalgt som kandidat til Farveprisen 2018 sammen med Roskilde Museum og billedkunstneren Maja Lise Engelhardts farvesætning af museets lokaler. I den forbindelse blev der skabt en plakat, som illustrerer farvesætningen, og den kan nu hentes gratis i Rønnows kontor i Ny Kongensgade 9 efter først til mølle-princippet.
Ved første besigtigelse i bygningen var den oprindelige farvesætning af rummene ikke synlig. De originale limfarver var i de fleste rum vasket ned og malet over med moderne plastbaserede malinger. I forbindelse med den første registrering i hovedbygningen stod det imidlertid hurtigt klart, at næsten alle rum var farvesat forskelligt. Af opdraget for renoveringen af bygningen fremgik det, at rummene skulle farvesættes hvidt og neutralt for at danne en rolig baggrund for de fremtidige funktioner – udstillingsrum, foredragsrum og værelser til overnatning – men på baggrund af en foreløbig farveplan med registrering af de oprindelige farver blev det besluttet at genskabe de originale farver. Var det hele malet hvidt, ville det trække det historiske ud af bygningen. Farvesætningen af hovedbygningen i Brorfelde Observatorium er spektakulær i sin mangfoldighed, næsten hvert rum er farvesat forskelligt, men i samspillet med de øvrige overflader og materialer, murværk og listebeklædninger dannes en fin detaljeret helhed.
I hovedbygningen er farvesætningen til dels bestemt af rummenes funktion. Eksempelvis er de små vaske-nicher på gæsteværelserne farvesat med en varm orange farve. Et andet eksempel er farvesætningen af bygningens vinduer og døre, som afspejler den funktionelle opdeling af bygningen. Biblioteks- og kontorfløjen har grønne karme, fælles- og gæstefløjen har røde karme og endelig har fløjen med professorboligen okkerfarvede karme. Farvesætningen skaber i sammenhæng med bygningen i øvrigt et personligt værk, der tager afsæt i traditionel byggeskik, traditionel farvesætning og samtidig fortolker samtidens moderne strømninger inden for arkitekturen.
Læs også artiklen Dristige farver på gammelt observatorium i Magasinet De Farver (efterår 2018) her (side 6-13).
Plakat: Rønnow Arkitekter